tisdag 26 april 2016

Sadhana och Sommaryoga


Den här veckan har jag hållit terminens sista kvällskurser, vi kör igång igen till hösten. Tills dess vill jag önska er alla en alldeles underbar sommar. Yogan och meditationen är fantastiska verktyg som ni kan använda er av hur mycket ni vill också utanför de ordinarie yogaklasserna, glöm inte det!

För er som gärna gör yoga i grupp finns det ändå en del möjligheter i sommar. Den 12 juni klockan 7-9 håller Ulrika och jag sadhana på Villa Ekeliden. Vi gör ett yogapass på cirka en timme och sedan sju speciella mantrameditationer under 62 minuter. Som vanligt kommer Ulrika att hålla i den fysiska biten medan jag leder meditationen på gitarr. Anmälan skickas till ulrika@yogamis.se. Sadhana är gratis men vill ni lämna en donation så går pengarna vi får in oavkortat till flyktinghjälp. Här kan ni läsa mer om sadhanapraktiken.

Ulrika och jag kommer också att hålla morgonyoga tillsammans varje vardagsmorgon under vecka 26 (veckan efter midsommar). Vi ses mellan klockan 7-8 på en gräsmatta på Fogdarödsområdet nära av GAIA (där vi också kommer att söka skydd vid regn). Medtag eget liggunderlag/yogamatta, varma mjuka kläder och en ordentlig sjal eller filt för meditationen. Det är underbart att göra yoga utomhus en sommarmorgon, men det kan bli lite kyligt. Att vara med kostar 100 kronor och ni behöver inte föranmäla er. Bara dyk upp!

Saknar ni ändå era kvällsklasser så kommer jag att hålla kundaliniyoga på onsdagskvällarna på nyöppnade Yoga Dojo i Lund under sommaren. Ni anmäler er via deras hemsida: http://yogadojo.se/ 
Det skulle vara roligt att se er där!

Slutligen vill jag dela med mig av ett kort och effektivt yogapass som är guld för den som vill få in rutinen med en egen yogapraktik. Här kommer det!

Gurudass Kaurs Morgonpass

1. Egobekämparen (eldadning)
2. Triangeln (eldandning)
3. Statiskt höftlyft (eldadning)
4. Bensträck (andas in med rak rygg, fäll kroppen framåt över benen på utandningen)
5. Nackrullning

Upprepa övningarna en gång till om ni vill ha ett längre yogapass. Det går bra att ersätta eldadningen med långa djupa andetag om ni behöver.

Gör några uppvärmningsövningar innan och avsluta med att meditera med mantrat Ek Ong Kar Sat Nam Siri Wahe Guru och ni är redo för allt!

Lycka till och ha en härlig sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar